Taxor och abonnemang

Kommunal avfallshantering är helt taxefinansierad. Inga skattemedel används och verksamheten är inte vinstdrivande.

Tömningsavgiften som du betalar ska täcka kostnaderna för insamling och energiåtervinning av kommunalt avfall (tidigare benämnt hushållsavfall).

Grundavgiften ska täcka övergripande kostnader som information, planering och administration. Kostnader för kärl, drift och kapitalkostnader för ÅVC återvinningscentralen och andra anläggningar, omhändertagande av inkommet avfall och hushållens farliga avfall samt kostnader för kommunens nedlagda deponier.

Avgifterna regleras i kommunens avfallstaxa som beslutas av kommunfullmäktige.

Information om hur du kan betala din faktura för VA/Avfall.

Fastighetsägarens ansvar

Fastighetsägaren är ansvarig för allt avfall som uppstår på fastigheten.

Som ägare ansvarar du för att teckna abonnemang som motsvarar behovet för antalet personer som vistas på fastigheten eller motsvarande för verksamhetens storlek. Du ansvarar för att vara fakturamottagare och betala avgifter.

Du ska sortera uppkommet avfall enligt sorteringsanvisningarna i kommunens avfallsföreskrifter. Äger du en flerfamiljshus eller fastighet med verksamhetslokaler ska du se till att dina hyresgäster sorterar enligt de föreskrifter som finns.

Taxa för avfall under kommunalt ansvar

Avgifter i avfallstaxan består av en fast grundavgift och en eller flera rörliga tömningsavgifter.

  • Den fasta delen, grundavgiften, bestäms av vilken typ av fastighet det gäller. Om det är en lägenhet, ett småhus, ett fritidshus eller en verksamhet. Fritidshus med helårshämtning betalar dock grundavgift som småhus.
  • Den rörliga delen, tömningsavgiften, styrs av behållarens storlek och tömningsintervall. I Tidaholm sker sophämtning normalt varannan vecka. Flerbostadshus och verksamheter kan teckna abonnemang för tätare hämtning.
  • Fastigheten kan ha en eller flera olika tömningsavgifter. De kan vara för sophämtning, slamtömning, latrin, fettavskiljare och/eller särskild hämtning.

Beställa och ändra abonnemang

Använd gärna e-tjänsten för att beställa eller ändra abonnemang för avfallshantering. Länk till annan webbplats.

Föredrar du istället en blankett, hittar du den längst ned på sidan.

Bor du i ett område som har fått det nya insamlingssystemet?

Då kan du just nu varken använda e-tjänsten eller blanketten för att göra ändringar i dina abonnemang. Ta istället kontakt med oss via telefon eller e-post så hjälper vi dig!

Gemensam avfallsbehållare - Delat kärl

Om två fastigheter ligger nära varandra och har 14-dagarshämtning kan du och din granne tillsammans ansöka om gemensam avfallsbehållare i vår e-tjänst Länk till annan webbplats.. Om ditt område har fått det nya insamlinssystemet kan du dock inte använda e-tjänsten än, utan behöver istället lämna in er ansökan på blankett.

Varje fastighetsägare betalar grundavgift för sin egen fastighet. Fritidshus med tillgång till helårshämtning debiteras grundavgift för småhus. Tömningsavgiften debiteras på den fastighet som anges som tömningsplats i ansökan.

Abonnemang för hemkompostering med hämtning av restavfall var 4:e vecka får inte delas. När fastigheterna ligger i ett område som har ställts om till nytt insamlingssystem, får även två fastighetsägare där båda hemkomposterar möjlighet att ansöka om gemensam avfallsbehållare.

I områden med nytt insamlingssystem avser beviljad delning både kärl 1 (mat- och restavfall) och kärl 2 (plast- och pappersförpackningar).

Uppehåll i hämtning

Om fastigheten står helt tom och outnyttjad i mer än sex månader kan uppehåll i hämtning medges. Ansökan om uppehåll i hämtning Länk till annan webbplats. ska lämnas i förväg.

Grundavgiften debiteras även under tiden uppehåll medgivits.

Föredrar du blankett istället för e-tjänst, hittar du den längst ned på sidan.

Ska du sälja din fastighet?

Det är du som säljare som ansvarar för abonnemanget ända fram till ägarbytet. Kom ihåg att alltid anmäla ett ägarbyte till kundtjänst. Du har en skyldighet att informera oss om vem köparen är och lämna datum för ägarbytet.

Har du kommunalt vatten ska du även lämna en avläsning för vattenmätaren.

Glömmer du bort att anmäla, fortsätter du att få fakturan från oss.

Kontakt

VA/Avfall

Kundtjänst

Telefon: 0502-60 62 00

Telefontid: Måndag - torsdag 8-16, fredag 8-15 (lunchstängt 12-13)

E-post: va.avfall@tidaholm.se

Sidansvarig:

Senast uppdaterad:20 februari 2025