Sophämtning
Hämtning ska ske vid samtliga bebodda eller nyttjade fastigheter. Sedan hösten 2019 hämtar vi ditt avfall i egen regi även på den del av landsbygden som tidigare har hämtats via entreprenör. Oavsett var du bor kontaktar du vår kundtjänst för dina frågor.
De nya avfallsföreskrifterna och taxan som trädde i kraft 2022-03-01 gör att enhet VA/Avfall nu kan gå vidare med de förberedelser som behövs innan separat insamling av matavfall praktiskt kan börja införas i kommunen. Att göra stora omställningar tar tid. Nationellt har nya avfallsdirektiv flyttat fram senaste införandet av en separat matavfallsinsamling till 31 december 2023.
Det händer mycket inom avfallshantering och återvinning och vi är glada över den stora respons som vi fick från den kundnöjdhetsmätning Pdf, 57.7 kB, öppnas i nytt fönster. som gjordes bland kommunens medborgare under december 2017. Vi har med oss svaren för vår framtida planering och förändring.
Vi har målet att följa avfallstrappan med att minimera mängden avfall men också att ge förutsättningar att återbruka och återvinna på ett bra sätt.
Fastighetsägarens ansvar
Din behållare och din fastighet är vår arbetsmiljö. En normal insamlingsrunda omfattar ca 500 kärl som ska tömmas. Som fastighetsägare har du åtagande för att:
- Senast klockan 6 på hämtningsdagen ska du köra fram avfallsbehållaren till tömningsplatsen. Placera med draghandtaget ut mot gatan.
- Du ska snöröja och halkbekämpa vägen fram till behållaren och hålla det fritt från snö och is.
- Soporna ska vara förpackade och locket ska gå att stänga.
- Om det finns soprum ska soporna förvaras i kärlet och rummet ska hållas rent.
- Behållaren ska hållas ren.
- Trädgårdsavfall och lös aska hör inte hemma i behållaren.
Sophämtningsturer inom tätorten
Här ser du sophämtningsturer för centrala Tidaholm. Tänk på att röda dagar kan påverka ordinarie tömningsdag. Klicka på kartan om du vill se en större version.
Sophämtningsturer utanför tätorten
Dag för ordinarie tur är en förenklad och översiktig information. Bor du till exempel längs med en väg som leder vidare mot ett annat område kan din fastighet istället vara inlagd för tömning i det områdets körschema. Kontakta gärna kundtjänst VA/Avfall och fråga vad som gäller just din fastighet.
Tänk på att röda dagar kan påverka ordinarie tömningsdag.
Veckodag | Område |
---|---|
Måndag | Agnetorp, Baltak, Klämmesbo, Källefall, Liden, Madängsholm |
Tisdag | Bosarp, Dimbo, Ekedalen, Ettak, Härja, Kungslena, Varpaliden, Velinga, Vättak (öster väg 26) |
Onsdag | Fröjered, Hömb, Kavlås |
Fredag | Hellidsberget, Rosenberg, Folkabo, Suntak, Suntakstan |
Veckodag | Område |
---|---|
Måndag | Bredsjön, Blåhult, Daretorp, Gälleberg, Hadäng, Vitared, Älgarås |
Tisdag | Bäck, Dvärstorp, Hångsdala, Kymbo, Ottravad, Vättak (väster väg 26), Östra Gerum |
Ändrade tömningsdagar 2023
Vecka | Normal hämtningsdag | Ny hämtningsdag |
---|---|---|
52 | måndag 25/12 | onsdag 27/12 |
tisdag 26/12 | torsdag 28/12 | |
onsdag 27/12 | fredag 29/12 | |
torsdag 28/12 | fredag 29/12 | |
fredag 29/12 | lördag 30/12 | |
1 | måndag 1/1 2024 | tisdag 2/1 2024 |
tisdag 2/1 | onsdag 3/1 | |
onsdag 3/1 | torsdag 4/1 | |
torsdag 4/1 | fredag 5/1 |
Period för hämtning vid fritidshus
Vi tömmer behållare under perioden 15 april - 15 oktober.
Om du använder ditt fritidshus även under vinterhalvåret, väljer du istället ett helårsabonnemang.
Vad gäller för dig med hemkompost?
Udda eller jämn vecka? Vilken dag? Det beror på när ditt område normalt har sophämtning och om området har erbjudits separat sortering av matavfall. Mer information om vad som gäller dig med hemkompost hittar du här.
Kontakt
VA/Avfall
Kundtjänst
Telefon: 0502-60 62 00
Telefontid: Måndag - torsdag 8-16, fredag 8-15 (lunchstängt 12-13)
E-post: va.avfall@tidaholm.se