Konsumentrådgivning

Välkommen med dina konsumentjuridiska problem till Konsumentrådgivningen. Nedan finns ett par exempel på sådant vi ofta får frågor om.

Reklamera

Att reklamera betyder att man klagar på en produkt eller tjänst som man inte är nöjd med. Vänd dig i första hand till affären eller näringsidkaren som du har handlat av för att förklara ditt problem. Kan ni inte komma överens om en lösning så finns det möjlighet att få hjälp av konsumentvägledaren. Det kan gälla tvister om både varor och tjänster. De vanligaste frågorna handlar om hantverkstjänster, bilar, resor och oönskade abonnemang.

Ångra

Du kan ångra köp du gjort på distans till exempel på internet eller postorder, vid homeparties eller utanför säljarens affärslokal.

Du har alltid 14 dagar på dig att ångra sådana köp.

Anmäla

Konsumenter kan anmäla företag och produkter som inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen.

Vill du ha hjälp att göra en anmälan till Konsumentombudsmannen om ett generellt problem, ett företag som missköter sig, farliga produkter eller missvisande reklam så kan du vända dig till Konsumentrådgivningen. 

Föreläsningar

Boka gärna en föreläsning inom konsumentområdet. Exempel på föreläsningar är:

  • Allmän konsumenträtt
  • Ekonomi på äldre dar
  • Flytta hemifrån

Välkommen att hör av dig!

Allmänna Reklamationsnämnden

När du inte kommer överens med företaget du handlat av finns det möjlighet att få tvisten prövad av Allmänna reklamationsnämnden. Prövningen är kostnadsfri och processen är helt skriftlig. Kontakta gärna konsumentvägledaren för att få hjälp med anmälan.

Kontakt

 

Karin Franzén Wiberg

Konsumentvägledare

E-post: karin.wiberg@tidaholm.se

Telefon: 0502-60 61 70

Besök: Bibliotekshuset, Södra Kungsvägen 8

Tillgänglighetsdatabasen: Tidaholms stadsbiblioteklänk till annan webbplats

Besökstid: Drop-in torsdag kl. 13.30-16

Sidansvarig:

Senast uppdaterad:28 juni 2018