Konsument­rådgivning

Är du inte nöjd med en vara eller tjänst finns det flera saker du kan göra, läs mer om dessa nedan. Vill du ha råd och stöd är du välkommen att kontakta den oberoende nationella vägledningen Hallå Konsumentlänk till annan webbplats

Reklamera

Att reklamera betyder att man klagar på en produkt eller tjänst som man inte är nöjd med. Vänd dig i första hand till affären eller näringsidkaren som du har handlat av för att förklara ditt problem.

Ångra

Du kan ångra köp du gjort på distans till exempel på internet eller postorder, vid homeparties eller utanför säljarens affärslokal. Du har alltid 14 dagar på dig att ångra sådana köp.

Anmäla

Konsumenter kan anmäla företag och produkter som inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen till Konsumentombudsmannen.

Allmänna reklamationsnämnden

När du inte kommer överens med företaget du handlat av finns det möjlighet att få tvisten prövad av Allmänna reklamationsnämnden. Prövningen är kostnadsfri och processen är helt skriftlig.

Kontakt

Hallå Konsumentlänk till annan webbplats

Oberoende vägledning från Konsumentverket

Telefon: 0771-525 525 

Sidansvarig:

Senast uppdaterad:4 juni 2019