Returpapper
Returpapper är det nya samlingsnamnet för olika tidningar, kataloger, broschyrer, reklam, skriv- och ritpapper och pocketböcker.
Från 2022 ansvarar kommunen för insamling och återvinning av returpapper. Då upphörde det tidigare producentansvaret genom en lagändring. Returpapper räknas numera som ett kommunalt avfall. Det innebär att det bara är kommunen eller av kommunen godkända och auktoriserade insamlingsentreprenörer som får anlitas för insamlingen.
Här hittar du sorteringsanvisningar för returpapper.
Vad gäller för mig som privatperson?
Vad gäller för mig som beställer hämtning till ett flerbostadshus eller verksamhet?
- Lagändringen innebär att du som har eller vill införa fastighetsnära insamling av returpapper i ditt flerbostadshus eller verksamhet bara får teckna avtal med en entreprenör som är auktoriserad av kommunen, det vill säga godkänd.
- Du som redan har ett avtal om insamling av returpapper behöver se över avtalet och försäkra dig om att entreprenören som anlitas är auktoriserad av kommunen.
- En liten verksamhet, med ett behov motsvarande volymen från ett privat hushåll, får lämna returpapper på samma sätt som privatpersoner, både på ÅVC och ÅVS.
Vill du bli godkänd insamlinsentreprenör för returpapper?
Vi vill gärna att de entreprenörer som samlar in returpapper inom kommunens gränser ska kunna fortsätta med det – men du måste först bli auktoriserad av kommunen. Det innebär att du följer våra villkor om återvinning och redovisar kvartalsvis till oss hur mycket returpapper du har samlat in och varifrån det kommer.
Vårt arbete pågår. Vi återkommer med mer information om villkor för auktorisation och på vilket sätt du ansöker. Vill du få informationen så fort som möjligt är du välkommen att ta kontakt med oss redan nu och lämna dina kontaktuppgifter.
Kommunens auktoriserade entreprenörer
Godkända entreprenörer uppdateras löpande.
Kontakt
VA/Avfall
Kundtjänst
Telefon: 0502-60 62 00
Telefontid: Måndag - torsdag 8-16, fredag 8-15 (lunchstängt 12-13)
E-post: va.avfall@tidaholm.se