- Startsida
- Bygga, bo, miljö & trafik
- Avfall & återvinning
- Nytt insamlingssystem
Nytt insamlingssystem
Under vintern 2025 gick startskottet för kommunens omställning till separat insamling av mat- och restavfall. Nu fortsätter vi med nästa etapp.
Samtidigt som vi startar separat insamling av mat- och restavfall, kommer man även få ett delat kärl för insamling av plast- och pappersförpackningar. Fastighetsnära insamling av förpackningar vid bostäder ska vara utbyggt till 1 januari 2027. Det innebär att det blir två kärl vid utställningen:
- Kärl 1 - delat kärl för mat- och restavfall
- Kärl 2 - delat kärl för insamling av papper- och plastförpackningar
På den här filmen Länk till annan webbplats. visar vi både kärl och utrustning.

Det här har hänt tidigare
Två testområden, Södra Helliden och tätorten i Folkabo, har varit igång med det nya insamlingssystemet sedan vecka 8.
Premiären var lyckad. När matavfallet lämnades över till biogasanläggningen i Falköping gjordes en visuell besiktning. Utifrån vad som kunde ses vid tippningen, var det bara matavfall och i rätt sorts papperspåsar i lasten. Det gör oss riktigt glada, att alla har varit bra på att göra rätt. Det är extra viktigt att just matavfallet är rätt sorterat eftersom biogödseln, som är slutprodukten i biogasanläggningen, ska återföras som näring till jordbruksmark.
Även restavfallet såg bra ut. Det var bara ett 10-tal kärl som på grund av felsortering inte kunde tömmas på premiärturen. Den vanligaste orsaken var att förpackningar hade lagts i facket för restavfall. Flera av dessa fastighetsägare har hört av sig och fått ytterligare information om hur det ska fungera och vad man behöver förbättra. Det uppskattas av oss, då vi gör detta tillsammans och alla synpunkter och frågor är välkomna.
Vad händer nu?
Närmast på tur är bostadsfastigheter på Enebacken och Siggestorp.
Information landar i fastighetsägarnas brevlådor under vecka 14. I utskicket står information om hur och när bytet kommer att går till. Vad man själv behöver göra och vad vi ska göra. Med brevet kommer också en inbjudan till ett informationsmöte, där man kan ställa frågor och bekanta sig med de nya kärlen och utrustningen.
Etapp 2 får sina nya kärl utställda under vecka 16. Första tömning sker vecka 18.
Vid utställningen av kärlen delas även ett startpaket ut som innehåller matavfallspåsar, en ventilerad hållare, en sorteringsguide, en Minimizer för att komprimera mjukplast och en Miljö-tratt som används för att separera flytande matfett som sedan lämnas på återvinningscentralen för separat återvinning.
För dig som bor utanför testområde och Etapp 2
Här sker inga förändringar just nu. Du får fortsätta att lämna mat- och restavfall i samma påse ett tag till. Under omställningen till det nya insamlingssystemet behöver vi hantera varje område i tur och ordning. Det innebär att vi inte kan ta emot dina eventuella val i förväg.
Utvärdering
Under april får de som var först ut med nytt insamlingssystem, Södra Helliden och tätorten i Folkabo, möjlighet att medverka i en enkät. Den kommer även att skickas ut till de som ingår i etapp 2, efter att deras område har fått sina första tömningar under maj månad.
Vi hoppas att alla kommer att medverka och dela med sig av sina erfarenheter och synpunkter.
Etappvis fortsättning
Nästa etapp kommer till hösten 2025 då fler områden står på tur. Det är en stor omställning som sker i kommunen och den kommer att pågå under en längre tid. Omställningstakten styrs även av leveranser av kärl och fordonsbyte.
Innan det blir dags för just ditt område kommer du som fastighetsägare att få mer information från oss.
Under omställningen till det nya insamlingssystemet behöver vi hantera varje område i tur och ordning. Det innebär att vi inte kan ta emot dina eventuella val i förväg.
Flerbostadshus och verksamheter
Omställningen börjar med småhus och fritidshus. Det innebär att du som äger flerbostadhus eller företagsfastighet kommer att få vänta på din tur ett tag till. Även om din fastighet ligger i ett område där omställning pågår.
I nästa skede kommer omställningen givetvis omfatta även flerbostadshus (med eller utan samlokaliserade verksamheter) och företag/verksamheter.
Vår information till ägare av flerbostadshus kommer att inriktas mot deras behov och förutsättningar när det gäller mat- och restavfall samt den fastighetsnära insamlingen av förpackningar. Dessa fastigheter har fler former av abonnemang.
För företagsfastigheter kommer informationen också se annorlunda ut. Versamheter och företag omfattas av kravet på separat insamling av mat- och restavfall via kommunen. Däremot gäller andra förutsättningar för förpackningsavfall.
Informationen som står på kommunens hemsida vänder sig just nu främst mot småhus och fritidhus.
Kan man tacka nej?
Nej, du kommer inte längre kunna tacka nej. Genom en lagändring 2024 är det numera obligatoriskt att sortera ut och lämna matavfall separat. Det gäller alla. Den tidigare frivilligheten har tagits bort. Att sortera ut sina förpackningar av papper, plast, glas och metall är däremot inget nytt. Det har varit ett lagkrav ända sedan 90-talet.
Varför står det i Avfallstaxan att man kan välja ett osorterat abonnemang?
När Avfallstaxan trädde i kraft 2022, fanns inte lagkravet för obligatorisk utsortering av matavfall. Då var det fortfarande frivilligt och man kunde också välja abonnemang för blandat mat- och restavfall, mot en högre tömningsavgift. Det möjligheten finns inte längre.
Kommunens Avfallsföreskrifter reviderades inför 2025 och är i linje med gällande lagstiftning. När Avfallstaxan revideras nästa gång, kommer den också att uppdateras till nuvarande förutsättningar.
Nya systemet innebär två kärl
- Du får ett delat 240 L kärl för mat- och restavfall, om fastigheten idag har 140 eller 240 L.
- Du får ett delat 370 L kärl för mat- och restavfall, om fastigheten idag har ett 370 L.
- Kärl 2 är ett delat 370 L kärl för papper- och plastförpackningar. Samma storlek för alla.
Kärlen är uppmärkta med dekaler, både symbol och text. Det gör det enkelt att sortera rätt. Det finns en etikett med fastighetens adress på sidan. Det gör det lätt att hålla ordning på vart kärlet hör hemma, framför allt på platser med gemensam tömningsplats. Kärlen har också en RFID-tagg för digital avläsning på sopbilen. Den hjälper oss att se till att rätt kärl blir tömt, underlättar hantering av eventuella avvikelser och ger statistisk som kan bidra till en effektivare insamling.
Volym | Djup | Bredd | Höjd | Uppdelning av fraktioner |
---|---|---|---|---|
240 L | 73 | 59 | 106 | 144 L restavfall, 96 L matavfall |
370 L | 82 | 77 | 111 | 222 L restaavfall, 148 L matavfall eller 222 L pappers-, 148 L plastförpackningar |
Lägg till extra utrymme runt varje behållare. De behöver stå fritt för att lätt kunna flyttas var för sig och utan att haka i varandra.
Kan det tillkomma kärl?
Ja, det kan senare tillkomma kärl för fastighetsnära insamlig av flera förpackningsmaterial.
Varför blir det minsta kärlet större nu?
240 L är den minsta kärlstorleken som fungerar att använda som delad behållare.
Vad händer med kärlen som vi samlar in?
De insamlade kärlen kommer att fortsätta användas i vår verksamhet. Det är bara de kärl som är utslita eller trasiga, som kommer att malas ner och materialåtervinnas till nya kärl.
Vad är en RFID-tagg?
Vi fortsätter att digitalisera vår verksamhet och våra fordon. Digitala stöd hjälper oss att se till att rätt kärl blir tömt på rätt dag, underlätter hantering av eventuella avvikelser och ger statistik som kan bidra till en effektivare insamling.
På våra kärl finns nu en liten rund RFID-tagg, som i våra datasystem är kopplad till fastighetens tjänst för tömning. Med hjälp av taggen registreras tömningen automatiskt när lyftarmen på sopbilen lyfter och tömmar kärlet. Vi kan även registrera avvikelser manuellt i samband med tömning. Avvikelser kan till exempel vara:
- Hinder som gjort att tömning inte kunnat utföras
- Överfulla kärl
- Felsortering
- Löst avfall
- Felplacerade eller ej framställda kärl
Så här påverkas tömningsavgiften
De flesta av våra kunder får inte någon ändring alls. Ett delat 240 L kärl har samma tömningsavgift som ett tidigare 140 L kärl hade, 1267 kr/år.
Du som även tidigare hade ett 240 L kärl, får lägre årskostnad med det delade kärlet. Om storleken inte räcker till, trots att du sorterar ut allt som inte får lämnas som rest- eller matavfall, tar du kontakt med oss via telefon eller epost så hjälper vi dig att byta till en större storlek.
Tömningsavgift för ett delat 370 L kärl är 2854 kr/år. Det är samma tömningsavgift som 370 L kärlet hade även innan omställningen.
Tömning av kärl 2, papper- och plastförpackningar, kommer att synas som en tjänst på din faktura men är för närvarande kostnadsfri.
Fritidshus
Tömningsavgifterna ovan avser helårsabonnemang. Har din fastighet hämtning som fritidshus är principerna vid omställningen likadana men tömningsavgiften är halva kostnaden eftersom hämtning bara utförs mellan 15 april - 15 oktober.
Placering av kärl
Var uppmärksam på var de nya kärlen placeras vid utställningen. De allra flesta har redan bra hämtplatser men på några fastigheter kan det behövas en justering, för att de ska vara lätt tillgängliga. De nya kärlen placeras där de ska stå inför tömning.
Kärlets draghandtag ska även i fortsättningen vara vänt ut mot vägen.
Större mängd restavfall
Räcker inte ett delat 370 kärl, trots att alla förpackningar sorteras ut och lämnas separat till återvinning?
För hushåll som av olika anledningar behöver lämna en större mängd restavfall, exempelvis blöjor, finns möjlighet att lägga till abonnemang för restavfall.
Ta kontakt med oss via telefon eller e-post så hjälper vi dig!
Hemkompost - det här gäller
På sidan för mat- och restavfall finns information om hemkompost och vad som gäller för att få ta hand om sitt matavfall själv.
För att nå miljömålen vill vi helst att alla lämnar allt matavfall till oss. Då kan vi ta tillvara både på energin och de värdefulla näringsämnena, som omvandlas till biogas och biogödsel. Men det är fortfarande tillåtet att ta hand om sitt matavfall själv, under förutsättning att det görs på rätt sätt.
Vad händer om du inte kan ställa fram kärl inför utbytesdagen?
Hör av dig till en granne och be om hjälp. För att tömningen ska fortsätta att fungera behöver vi få byta ut alla kärl. De är de nya kärlen som kommer att tömmas efter omställningen.
Om vi inte kunde samla in ditt gröna kärl behöver du i stället själv lämna in det till oss på ÅVC, återvinningscentralen. Ta kontakt med personalen för att få inlämningen registrerad på fastighetens adress. Om kärl inte lämnas tillbaka kan debitering komma att ske.
Gemensamma kärl eller uppehåll i hämtning
Vi har gemensam avfallsbehållare och delar kärl med en granne
Finns delningen registrerad hos oss, skriftligt ansökt och beviljad? Då fortsätter beslutet att gälla även efter omställning av insamlingssystem. Skillnaden blir att delning nu kommer avse både kärl 1 och 2.
Båda fastigheterna får information om omställning. Kärl ska ställas fram och bytas ut på den fastighet som är registrerad som hämtplats. Från den andra fastigheten ska kärlen redan vara hemtagna, när beslut om delning fattades.
Pågående uppehåll i hämtning
Ett beviljat uppehåll i sophämtning fortsätter att gälla för beslutad tidsperiod, även vid omställning av insamlingssystem. Men fastighetens gröna kärl måste vi ändå få byta ut, när det är dags för området att få nytt insamlinssystem. De är de nya kärlen som kommer att tömmas efter omställningen, när nuvarande uppehåll löper ut.
Har du hyresgäster?
När du hyr ut en fastighet behöver du informera dina hyresgäster. Det är ditt ansvar som fastighetsägare. Du behöver tala om vilka förändringar som sker och styra upp hur sortering och avfallshantering ska göras i fortsättningen.
Översättning till fler språk
Vårt informationsmaterial skrivs på svenska. Har du behov av sorteringsguide och symboler på andra språk? På Sveriges Avfallsportal - Sopor.nu - finns en standardguide för sortering på över 30 olika språk. Länk till annan webbplats. Materialet är fritt att ladda ner för utskrift.
Tjänar samhället på förändringarna?
Ja, alla vinner när vi återvinner. Det är en hållbar utveckling. Rätt sorterat är avfall en resurs som kan återvinnas och bli till nya produkter eller energi. Den miljöbelastning som uppstår av transporter motiveras av de betydande miljövinster som uppnås när vi sorterat vårt avfall. Men självklart är det bra om man packar ihop avfallet så mycket som möjligt, för att bidra till att minska transporterna. Stoppa de mindre förpackningarna i de större, så tar de mindre plats både hemma hos dig och hos oss.
Mer information
Du hittar ännu mer information på sidorna för Mat- och restavfall och Förpackningar.
Tycker du att det saknas någon information eller att något är otydligt? Hör då görna av dig till oss. Vi tar gärna emot dina synpunkter och frågor. Vi vill att vår information ska vara bra och enkel att förstå.
Kontakt
VA/Avfall
Kundtjänst
Telefon: 0502-60 62 00
Telefontid: Måndag - torsdag 8-16, fredag 8-15 (lunchstängt 12-13)
E-post: va.avfall@tidaholm.se